Sunday, March 25, 2012

'ZAKI..AH'..shopping at vietnam..

Shopping at Ben Thanh Vietnam


Ben Thanh pasaran telah lama menjadi salah satu mercu tanda paling terkenal di Saigon. Pasaran telah wujud sejak pendudukan Perancis. Pasaran asal terletak di pantai Ben Nghe sungai oleh lama kubu Gia Dinh. Hampirnya ke kubu dan sungai di mana peniaga dan askar akan mendarat adalah sebab bagi nama (Ben makna jeti atau pelabuhan dan Thanh bermakna kubu). Pada tahun 1859, apabila Perancis menakluki Saigon dan mengatasi kubu Gia Dinh, Ben Thanh Market telah dimusnahkan. Ia telah dibina semula tidak lama selepas itu dan kekal berdiri sehingga ia telah dipindahkan ke lokasi sekarang pada tahun 1899.

Cdm 'Khairul..ah' try telekung solat ....sweet kan..


Dibina di atas tapak pelupusan paya yang bernama Bo RET (Marais Boresse), Pasar Ben Thanh terletak di pusat bandar. Di bawah kerajaan Perancis, kawasan di sekitar Pasar Ben Thanh dipanggil Cu rebe.blue bulatan (Rond titik Cuniac), dinamakan sempena Mr Cuniac, orang yang mencadangkan mengisi paya untuk mewujudkan kawasan ini. Kawasan ini kemudiannya dinamakan Cong Truong Dien Hong.


Semua pasaran yang paling utama ialah Ben Thanh Market. Pasaran dan jalan-jalan sekitar menjadi salah satu kawasan di bandar ini paling meriah. Semua itu biasanya dimakan, dipakai atau digunakan oleh Saigonese boleh didapati di sini: sayur-sayuran, daging, rempah, gula-gula, tembakau, pakaian, perkakasan dan sebagainya. Ada juga pilihan yang sihat cenderamata. Walau bagaimanapun, anda perlu tunjukkan cekap di sini, kerana harga yang biasanya lebih tinggi daripada tempat lain.


Sis Rose...release tension....shopping sakan..



1 comment:

  1. Shopping kt Ben Thanh ok..tp panas ckit..Kalu kt Ang DoNG Plaza best tau, ada aircond..selesa sngt..

    ReplyDelete