Di
antara kelebihan dan kurniaan Allah untuk hamba-Nya ialah dijadikan
bagi mereka beberapa musim untuk memperbanyakkan amal ibadat dengan
dijanjikan pahala yang berganda banyaknya.
Salah satunya ialah:
Sepuluh hari yang terawal pada bulan Zulhijjah.
Beberapa dalil dari Al-Quran dan Hadis telah menyebut tentang kelebihannya:
1. Firman Allah :
وَالْفَجْرِ وَلَيَالٍ عَشْر [سورة الفجر: 1-2]
Maksudnya: {Demi fajar dan malam yang sepuluh.} [Al-Fajr: 1-2]
Kata Ibnu Kathir :: Yang dimaksudkan di sini ialah sepuluh malam yang
pertama pada bulan Zulhijjah. Demikian juga tafsiran Ibnu Abbas, Ibnu
Az-Zubair, Mujahid dan lainnya. [HR: Imam Bukhari].
4. Dari Ibnu Umar , Rasulullah bersabda:
((مَا مِنْ أَيَّامٍ أَعْظَمُ عِنْدَ اللهِ، وَلا أَحَبُّ إِلَيْهِ مِنْ
الْعَمَلِ فِيهِنَّ مِنْ هَذِهِ الأَيَّامِ الْعَشْرِ، فَأَكْثِرُوا
فِيهِنَّ مِنْ التَّهْلِيلِ وَالتَّكْبِيرِ وَالتَّحْمِيدِ))
[رواه أحمد 5446-صحيح]
Maksudnya: “Tidak ada hari yang lebih besar di sisi Allah dan beramal
padanya lebih dikasihi oleh Allah dari hari-hari yang sepuluh ini. Maka
perbanyakkanlah padanya bertahlil, bertakbir dan bertahmid.”
AMALAN-AMALAN YANG BAIK DILAKUKAN PADA HARI-HARI TERSEBUT:
1. SOLAT. Disunatkan keluar cepat menuju ke tempat solat fardhu
(berjemaah) dan memperbanyakkan solat sunat kerana ianya sebaik-baik
amalan. Thauban berkata: Aku mendengar Rasulullah bersabda (maksudnya):
“Hendaklah kamu memperbanyakkan sujud kepada Allah, kerana setiap kali
kamu sujud kepada-Nya, Allah akan angkatkan darjatmu kepada-Nya dan
dihapuskan kesalahanmu.” [HR Muslim]. Ini umum untuk semua waktu.
2. PUASA. Kerana ia juga termasuk di dalam amalan soleh. Dari Hunaidah
bin Khalid, dari isterinya, dari setengah isteri-isteri Rasulullah
berkata: “Rasulullah berpuasa pada hari sembilan Zulhijjah, pada hari
Asyura (10 Muharram) dan tiga hari pada setiap bulan.” [HR Imam Ahmad,
Abu Daud dan Nasa’ei]
Kata Imam An-Nawawi :: Berpuasa pada hari-hari sepuluh adalah sunat yang sangat digalakkan.
3. TAKBIR, TAHLIL dan TAHMID. Ini kerana hadis Ibnu Umar yang di atas
mengatakan: “Maka perbanyakkanlah padanya bertahlil (mengucapkan
La-ilaha-illaLlah), bertakbir (mengucapkan Allahu-Akbar) dan bertahmid
(mengucapkan Alhamdulillah).”
Kata Imam Bukhari :: “Ibnu Umar dan Abu Hurairah menuju ke pasar pada
hari-hari sepuluh dan bertakbir. Orang ramai yang mendengarnya kemudian
turut bertakbir sama.”
Katanya lagi: “Ibnu Umar sewaktu berada di dalam khemahnya di Mina
bertakbir, apabila orang ramai yang berada di masjid dan pasar
mendengarnya, mereka turut bertakbir sama sehingga Mina riuh dengan
suara takbir.”
Ibnu Umar bertakbir di Mina pada hari-hari tersebut selepas mengerjakan
solat, pada waktu rehat, di dalam majlis dan di semua tempat. Maka sunat
mengangkat suara sewaktu bertakbir berdasarkan perbuatan Sayyidina
Umar, anaknya dan Abu Hurairah .
Adalah patut sekali para muslimin sekarang menghidupkan kembali sunnah
yang telah dilupakan pada hari ini, sehinggakan orang-orang yang baik
pun telah melupakannya, tidak seperti orang-orang soleh yang terdahulu.
Antara lafaz-lafaz takbir yang diriwayatkan oleh para sahabat dan tabiin:
الله أَكْبَر. الله أكْبَر. الله أكْبَر كَبِيْراً.
الله أكْبَر. الله أكْبَر. لا إِلهَ إِلا الله وَالله أكْبَر.
الله أكْبَر. وَلِلّهِ الْحَمْد.
الله أكْبَر. الله أكْبَر. الله أكْبَر.
لا إِلهَ إلا الله وَالله أكْبَر.
الله أكْبَر. الله أكْبَر . وَلله الْحَمْد.
4. PUASA PADA HARI ARAFAH. Hendaklah berpuasa bagi sesiapa yang mampu
pada hari Arafah (9 Zulhijjah) kerana amalan ini telah sabit dari
Rasulullah . Baginda telah bersabda mengenai kelebihannya.
((صِيَامُ يَوْمِ عَرَفَةَ أَحْتَسِبُ عَلَى اللهِ أَنْ يُكَفِّرَ
السَّنَةَ الَّتِي قَبْلَهُ وَالسَّنَةَ الَّتِي بَعْدَهُ)) [رواه مسلم]
Maksudnya: “Aku mengharapkan Allah menghapuskan kesalahan setahun yang lalu dan setahun yang akan datang.” [HR Muslim].
PERINGATAN: Ini hanyalah disunatkan untuk orang yang tidak mengerjakan
haji sahaja. Tetapi bagi jemaah haji yang sedang berwukuf di Arafah
tidak disunatkan berpuasa kerana Rasulullah tidak berpuasa sewaktu
Baginda wukuf di Arafah iaitu pada tahun Baginda mengerjakan haji.
5. KELEBIHAN HARI RAYA KORBAN (YAUM AN-NAHR), 10 ZULHIJJAH.
Kebanyakan orang Islam telah lupa akan kelebihan hari ini. Kebesaran dan
kelebihan perhimpunan umat Islam yang begitu ramai dari seluruh pelusuk
dunia. Sesetengah ulama’ berpendapat hari ini ialah hari yang paling
afdhal didalam setahun sehingga melebihi hari Arafah.
Kata Ibnu Al-Qayyim :: Sebaik-baik hari di sisi Allah ialah hari Nahr,
iaitu hari Haji yang besar (Hajj Al-Akbar), seperti yang tersebut di
dalam Sunan Abi Daud [No.1765], hadis Rasulullah yang bermaksud:
“Sesungguhnya hari yang paling besar di sisi Allah ialah hari Nahr,
kemudian hari Qar”. (Hari Qar ialah hari yang para jamaah haji mabit
(bermalam) di Mina iaitu hari kesebelas Zulhijjah).
Setengah ulama' lain pula berpendapat hari Arafah lebih afdhal kerana
berpuasa pada hari itu mengampunkan dua tahun kesalahan, tidak ada hari
lain yang Allah merdekakan hamba-Nya lebih ramai daripada hari Arafah
dan pada hari itu juga Allah turun menghampiri hamba-Nya dan berbangga
kepada malaikat dengan hamba-Nya yang berwukuf pada hari tersebut.
Yang lebih tepatnya ialah pendapat yang pertama (Hari Nahr), kerana
hadis telah jelas menyebutkan kelebihannya dan tidak ada yang
menyalahinya.
Samada hari Nahr atau hari Arafah yang lebih utama, hendaklah setiap
muslim, yang bermukim atau yang mengerjakan haji mengambil peluang ini
dengan sepenuhnya untuk mendapatkan kelebihan beribadat pada keduanya.