Sunday, March 25, 2012

2nd day..YELLOW at Cu Chi Tunnel Vietnam



Terowong Cu Chi tidak lengkap tanpa disedari oleh pegawai-pegawai AS. Mereka mengiktiraf kelebihan bahawa Viet Cong diadakan dengan terowong, dan sewajarnya melancarkan beberapa kempen utama untuk mencari dan memusnahkan sistem terowong. Antara yang paling penting ialah Operasi Crimp dan Operasi Cedar Falls.

Operasi Crimp bermula pada 7 Januari, 1966, dengan B-52 pengebom menjatuhkan beban 30 tan bahan letupan yang tinggi ke atas wilayah Cu Chi, berkesan memutarkan hutan yang subur sekali ke dalam moonscape 1 capuk. Lapan ribu tentera dari Amerika Syarikat (AS) 1 Infantri Bahagian Briged Udara 173, dan Batalion 1, Rejimen Diraja Australia disikat rantau mencari mana-mana petunjuk aktiviti PLAF.


 Operasi adalah, bagi sebahagian besar, tidak berjaya. Pada kesempatan apabila tentera mendapati terowong, mereka sering memandang rendah saiznya. Jarang sekali sesiapa yang akan dihantar untuk mencari terowong, kerana ia adalah begitu berbahaya. Terowong selalunya direncana dengan perangkap yg tersembunyi letupan atau lubang kepentingan punji. Kedua-dua tindak balas utama dalam berurusan dengan pembukaan terowong mencuci pintu masuk dengan gas atau air untuk memaksa gerila secara terbuka, atau melambungkan bom beberapa ke dalam lubang dan "kelim" off pembukaan. Reka bentuk pandai terowong bersama-sama dengan penggunaan strategik pintu perangkap dan sistem penapisan udara yang diberikan teknologi Amerika yang sebahagian besarnya tidak berkesan.

Walau bagaimanapun, seorang pakar Australia kejuruteraan askar, 3 Bidang Trup, di bawah arahan Kapten Sandy MacGregor melakukan usaha ke dalam terowong yang mereka searched menyeluruh selama empat hari, mencari peluru, radio, peralatan, bekalan perubatan dan makanan serta tanda-tanda yang agak Viet Cong kehadiran. [1] Salah satu daripada mereka, Koperal, Bob Bowtell mati apabila dia menjadi terperangkap di dalam terowong yang ternyata menjadi buntu. Walau bagaimanapun, Australia ditekan dan mendedahkan, buat kali pertama, kepentingan besar tentera terowong.

Di Sidang Akhbar di Saigon Antarabangsa sejurus selepas Operasi Crimp, MacGregor merujuk kepada orang-orangnya sebagai feret Terowong. Seorang wartawan Amerika, setelah pernah mendengar feret, menggunakan Tikus Terowong panjang dan ia tersekat. Berikutan penemuan pasukan tentera di Cu Chi, Sandy MacGregor telah dianugerahkan Balas Tentera.


Daripada kesilapan, dan penemuan Australia, Amerika Syarikat arahan menyedari bahawa mereka memerlukan satu cara baru untuk mendekati dilema terowong. Satu perintah am telah dikeluarkan oleh Ketua Williamson, Komander Tentera Bersekutu di Vietnam Selatan, kepada semua Tentera Bersekutu bahawa terowong akan diperiksa setiap kali mereka ditemui. 

Mereka mula melatih kumpulan elit sukarelawan dalam seni peperangan terowong, bersenjatakan hanya dengan muncung pistol, pisau, lampu suluh dan seutas tali. Pakar-pakar ini, biasanya dikenali sebagai "tikus terowong", akan memasuki sebuah terowong dengan sendiri dan bergerak inci-oleh-inci dengan berhati-hati melihat ke depan untuk perangkap orang dungu atau PLAF penjuru. 


1 comment: