Wednesday, February 29, 2012


SYUKUR ITU NIKMAT

Last week dlm perjalanan balik ke kelantan untuk menghadiri Worksyop Cyber I-kiss power2u, kami terpandang signboard tu...sejuknya terasa walau matahari panas terik..indahnya sekiranya kita dapat memahami dan menghayati erti SYUKUR @ BERSYUKUR...

Marah, sedih, kecewa, sakit hati, dendam, hilang semangat, benci, menyampah, boringnye hidup...situasi biasa dalam kehidupan seharian..saya yakin rakan2 sekalian setuju dengan saya..setiap hari keluhan ini sentiasa bermain di bibir..si ibu membebel dgn tugasan harian yg tak pernah susut, si suami merungut dgn bebanan kerja di ofis tak pernah kurang, si pelajar memendam perasaan dgn homework yg bertimbun, si cikgu mengeluh dgn disiplin anak2 didik, si petani merungut, kemarau, bendang kering kontang...si peniaga pening, untung tak seberapa..TENSION+STRESS membelenggu jiwa...alahai susah sangat ke kita nk bersyukur kan...

kadang2 kita perlukan hiburan untuk menghilangkan stress..Stress adalah fitrah manusia, begitu juga dengan hiburan. walau se-serius mana pun kita dalam kehidupan, namun kita masih perlukan hiburan..Maha Suci Allah, Yang Menciptakan stres, namun mencipta hiburan untuk menanganinya..Ingatlah pesanan Sayidina Ali ''Apabila di paksa membuat perkara yang tidak disukai, hati itu akan mati"..

Hiburan sangat diperlukan oleh jiwa untuk kembali segar dan bertenaga bagi menempuh ujian yang datang dan pergi dalam hidup ini. Tanpa hiburan, jiwa akan lesu dan layu..Hidup akan dijalani dengan penuh tawat dan hambar sehingga tidak terasa lagi keindahannya..

SABAR dan BERSYUKUR itulah hiburan sejati kepada orang yang beriman. IMAN  akan menghilangkan rasa bimbang,takut, sedih dan kecewa dengan hal-hal dunia. Begitu juga dengan solat. ia adalah suatu kerehatan jiwa..






No comments:

Post a Comment