Friday, March 9, 2012

TOKYO DISNEY SEA

DISNEY SEA AQUASPHERE


Simbol 2 Taman AquaSphere DisneySea - air mancur dengan model yang besar bumi - di plaza pintu masuk, dan gunung berapi raksasa, Gunung Prometheus, yang terletak di tengah-tengah taman. Istana gunung berapi dan Cinderella di Tokyo Disneyland, taman lain di resort, adalah sama dengan ketinggian yang sama.

 Tokyo DisneySea  Adalah 176 ekar (712.246 m²) taman tema di Tokyo Disney Resort yang terletak di Urayasu, Chiba, Jepun, hanya di luar Tokyo.



 [1] Ia dibuka pada September 4, 2001. Ia dimiliki oleh Syarikat Tanah Timur, yang lesen tema dari The Walt Disney Company. Tokyo DisneySea menarik kira-kira 12 juta pelawat pada tahun 2009, menjadikannya taman kelima-yang paling dilawati tema di dunia.



  [2] Pada tahun 2010, taman ini menjadi tuan rumah kepada 12.6 juta pelawat, menjadikannya keempat paling melawat taman tema di dunia.



  [1] Tokyo DisneySea adalah taman tema kedua untuk membuka di Tokyo Disney Resort dan taman kesembilan 11 di seluruh dunia taman tema Disney untuk membuka. Tokyo DisneySea adalah taman tema yang paling pesat di dunia untuk mencapai pencapaian 10 juta tetamu, setelah berbuat demikian dalam 307 hari selepas pembukaan. 

Pemegang rekod sebelumnya ialah Universal Studios Jepun 338 hari selepas majlis perasmian. Tokyo DisneySea juga taman tema yang paling mahal yang pernah dibina, dianggarkan mempunyai kos lebih AS $ 4 bilion. Tokyo DisneySea dan taman teman Tokyo Disneyland Disney hanya taman di dunia yang tidak dimiliki oleh The Walt Disney Company.


 Tokyo DisneySea mempunyai tema penerokaan keseluruhan nautika kepadanya. Idea untuk taman itu boleh dikesan dengan cadangan untuk membina sebuah taman tema kedua di Selatan California dipanggil "DisneySeas" di Long Beach, California. 



 [3] Bagaimanapun, idea itu dimansuhkan selepas syarikat itu mengharungi masalah kewangan dengan projek Euro Disney. Kemudian idea tersebut telah diluluskan kepada Syarikat Tanah Oriental untuk mengembangkan resort mereka. Tidak seperti Tokyo Disneyland, niat keseluruhan adalah untuk mewujudkan sebuah taman bertemakan lebih dewasa, termasuk lebih cepat, menaiki menakutkan dan menunjukkan direka lebih untuk khalayak yang lebih tua. Oleh masa yang Tokyo DisneySea dibuka pada tahun 2001, konsep dan reka bentuk telah dalam pembangunan di Walt Disney Imagineering selama lebih 20 tahun


SAYONARA AN EVENING IN JAPAN...I'LL COME BACK..

No comments:

Post a Comment