Friday, March 9, 2012

TOKYO DISNEYLAND....



Tokyo Disneyland 1 ekar 115 (465,000 m²) taman tema di Tokyo Disney Resort yang terletak di Urayasu, Chiba, Jepun, berhampiran Tokyo.

[1] pintu pagar utama adalah bersebelahan dengan kedua-dua Maihama Station dan TokyoDisneyland Station. Ia adalah taman Disney pertama yang akan dibina di luar Amerika Syarikat dan dibuka pada 15 April, 1983. Taman ini telah dibina oleh Walt Disney Imagineering dalam gaya yang sama seperti Disneyland di California dan Magic Kingdom di Florida.

[2] Ia dimiliki oleh Syarikat Tanah Timur, yang lesen tema dari The Walt Disney Company. Tokyo Disneyland dan sahabat taman, Tokyo DisneySea, hanya taman Disney yang tidak dimiliki oleh The Walt Disney Company.
Terdapat tujuh bidang di taman bertema: Bazaar Dunia; empat klasik Disney tanah: Adventureland, Westernland, Fantasyland dan Tomorrowland; dan dua mini tanah: Critter Negara dan Toontown Mickey. Taman ini terkenal dengan ruang yang luas terbuka, untuk menampung orang ramai yang besar yang melawat taman ini.

 [3] Pada tahun 2009, Tokyo Disneyland menjadi tuan rumah kepada kira-kira 13,65 juta tetamu, kedudukan sebagai taman tema ketiga yang paling kerap dilawati di dunia, di belakang yang American kakak taman, Magic Kingdom dan Disneyland. [4] Pada tahun 2010, taman ini menjadi tuan rumah 14,4 juta pelawat, lagi kedudukan sebagai taman tema ketiga di dunia yang paling kerap dilawati.




 Walter Elias "Walt" Disney (5 Disember, 1901 - December 15, 1966) adalah penerbit filem Amerika, pengarah, penulis skrip, pelakon suara, animator, usahawan, penghibur, ikon antarabangsa, 

[2] dan dermawan, yang terkenal dengan pengaruh beliau dalam bidang hiburan semasa abad ke-20. Bersama-sama dengan abangnya Roy O. Disney, beliau adalah pengasas bersama Walt Disney Productions, yang kemudiannya menjadi salah satu pengeluar gerakan gambar yang paling terkenal di dunia. Perbadanan itu yang kini dikenali sebagai The Walt Disney Company dan mempunyai pendapatan tahunan kira-kira AS $ 36 bilion pada tahun kewangan 2010.

 [3]Disney terutamanya terkenal sebagai pengeluar filem dan pemain sandiwara popular, serta inovator dalam animasi dan reka bentuk taman tema. Dia dan kakitangan telah mencipta beberapa yang paling terkenal di dunia watak-watak fiksyen yang termasuk Mickey Mouse, bagi siapa Disney sendiri memberikan suara asal. Semasa hayatnya dia menerima empat Anugerah Akademi kehormat dan memenangi Anugerah Akademi 22 daripada sejumlah 59 pencalonan, termasuk rekod empat dalam satu tahun,

 [4] memberinya lebih banyak anugerah dan pencalonan daripada mana-mana individu lain dalam sejarah. 

5] Disney juga telah memenangi tujuh Anugerah Emmy dan memberi namanya kepada Disneyland dan tema Walt Disney World Resort taman di Amerika Syarikat, serta resort antarabangsa Tokyo Disney, Disneyland Paris, dan Disneyland Hong Kong.

Tahun selepas Disember 15 beliau, 1966 kematian akibat kanser paru-paru di Burbank, California, pembinaan bermula pada Walt Disney World Resort di Florida. Saudaranya Roy Disney merasmikan Magic Kingdom pada 1 Oktober, 1971.










 AN EVENING IN JAPAN...SAYONARA














No comments:

Post a Comment