Friday, March 9, 2012

MASJID KOBE..1st DI JAPAN





Kisah Masjid Muslim Kobe


Nama Jepun 'Kobe' boleh diterjemahkan ke dalam bahasa Inggeris sebagai 'Gate Allah', jadi tidak hairanlah bahawa masjid yang pertama dibina di Jepun telah ditubuhkan di bandar Kobe.
Masa lalu menjadi peringatan, pengajaran, dan inspirasi kepada kita semua, jadi marilah kita menunjukkan rasa hormat kepada saudara-saudara kami sulung dan kakak, mereka berjalan buku-buku sejarah. Melihat ke dalam kehidupan perintis yang menubuhkan Islam dan dibina Kobe Masjid ini telah diperolehi dalam satu temu bual dengan saudara tertua kami, Kilky Farid, yang memegang jawatan dalam jawatankuasa masjid selama 45 tahun, presiden 20 tahun yang lalu. Kami ingin menawarkan ucapan terima kasih kepada beliau untuk berkongsi dengan kita pandangan yang unik kehidupan masyarakat asal Islam Kobe. Terima kasih juga kepada Imam Mohsen, kerana jika ia tidak kerana galakan cerita ini telah hilang selama-lamanya, yang dilindungi oleh pasir masa.


Sejarah masjid Kobe rapat yang ditenun dengan kisah keluarga Kirky, yang merupakan antara Tartar berbahasa Turki dari Asia Tengah dan Rusia diberikan perlindungan di Jepun berikutan Revolusi Bolshevik semasa Perang Dunia I (1914-1918). Di bawah ancaman penindasan agama oleh rejim komunis Tartar mula berlindung di Turki untuk mengelakkan sengit melakukan pembersihan dalaman Tentera Merah Stalin. Setelah mendapat pasport Turki beberapa diselesaikan seolah-jauh seperti Finland dan banyak lagi berhijrah ke Manchuria jiran. Walau bagaimanapun, terdapat banyak peluang untuk membuat hidup di China, yang belum dibangunkan pada masa itu, jadi mereka mencari perlindungan di Jepun, di mana mereka telah mendengar masyarakat adalah lebih berteknologi maju. Ini adalah satu langkah yang berani, memandangkan mereka mempunyai sedikit wang dan tiada pengetahuan bahasa Jepun, tetapi Tartar mempunyai reputasi sebagai lelaki berani, pahlawan dan ulama. Kalangan mereka adalah pemimpin yang terkenal Salahudin al Ayoobi, yang memandu balik tentera Salib yang datang untuk mengambil Baitulmuqaddis daripada orang Islam. Tartar telah meninggalkan dunia warisan yang besar, tetapi 1 kurang mereka dikenali pencapaian adalah sumbangan mereka kepada penubuhan Masjid Kobe.






Farid Kirky dilahirkan pada tahun 1926 di Nagoya, di mana keluarga Kirky asalnya diselesaikan apabila mereka mula-mula tiba di Jepun pada tahun 1922. Terdapat sebuah komuniti kecil tentang keluarga 13 yang telah menubuhkan sebuah sekolah kecil di sana. Kerana perniagaannya di Nagoya tidak berjalan dengan baik bapanya, Hussein Kirky, memutuskan bahawa masa depan keluarga yang semakin meningkat akan menjadi lebih cerah di Kobe, jadi mereka menyertai masyarakat 2-100 Tartar bercakap Turki, yang membentuk Tartar Turki Persatuan Kobe . Setelah dipaksa untuk meninggalkan segala-galanya di belakang mereka di Rusia, Tartar tidak kaya, tetapi mereka tidak pintar, bekerja keras, orang berjimat cermat, dan Hussein Kirky adalah satu contoh yang bersinar. Dia lebih suka berjalan untuk menaiki bas dan tidak suka membazir wang pada teksi. Beliau adalah seorang Muslim yang taat, bapa yang baik, seorang yang bersemangat dan berkarisma yang cepat meningkat kepada menjadi seorang ahli terkemuka masyarakat Kobe.


Umat ​​Islam pertama untuk menyelesaikan di Kobe peniaga. Pada hari-hari awal apabila bilangan mereka adalah kecil, mereka akan berkumpul di rumah seseorang untuk berdoa bersama. Kemudian, pada tahun 1920 adalah apabila ramai India kaya datang, mereka menubuhkan Kelab Kobe India, dan doa telah diadakan di sana. Untuk mengadakan perhimpunan yang lebih besar, mereka akan menyewa sebuah dewan dari Hotel Tor.
Oleh yang pertengahan-20, terdapat di kalangan masyarakat asing beberapa ahli perniagaan India yang sangat menonjol, kedua-dua Muslim dan Hindu, yang telah berjaya menjalankan perniagaan berskala besar, kebanyakannya dalam industri tekstil. Ahli-ahli lain masyarakat Islam Arab, termasuk kakitangan Kedutaan Mesir dan terdapat penjual daging Mesir bernama Musa yang kedai, yang terletak tepat bertentangan dengan masjid yang ada sekarang, yang dibekalkan masyarakat dengan daging halal, yang pada masa itu boleh disembelih di premis itu. Dia adalah seorang watak yang hebat dan selalu memakai tarbus Mesir apabila dia adalah di tempat kerja di kedai. Dia tidak berkahwin dan kembali ke Mesir selepas perang. Pada Festival Islam dia akan menyembelih lembu untuk tujuh orang dan kambing biri-biri selama tiga. Kemudian, apabila penyembelihan ternakan telah dibenarkan hanya di rumah sembelih tempatan, amalan ini dihentikan dan sebaliknya nilai tunai yang setara telah dihantar kepada mereka yang memerlukan di negara-negara Islam.


Masyarakat yang maju mula berkembang dan pada akhir tahun 1920-an, terdapat begitu ramai umat Islam bahawa mereka memutuskan ia adalah masa untuk membina sebuah masjid. Pada tahun 1928 sebuah jawatankuasa telah dibentuk, dan India dan Timur Tengah beberapa ahli perniagaan dari Mesir dan Arab Saudi, yang sering ke luar negara, memutuskan bahawa mana-mana mereka pergi dari kemudian mereka akan meminta Islam kaya mereka bertemu untuk derma untuk membina masjid .


Ia mengambil masa 5-6 tahun untuk mengumpul wang yang cukup. Akhirnya, presiden jawatankuasa itu, Encik Ferozuddin, seorang ahli perniagaan India yang kaya, menderma sebahagian besar wang, 66.000 yen, yang adalah satu jumlah yang besar pada hari-hari. Sekeping tanah yang sesuai telah dibeli dan pada hari Jumaat 30 November, 1934, batu asas telah diletakkan oleh En. Muhammad Bochia, lelaki yang terutamanya bertanggungjawab bagi memulakan dan membimbing projek.




Pembinaan, oleh Syarikat Pembinaan Takenaka Jepun mengambil masa dua tahun, dan pembinaan yang diselia untiringly oleh Mr.Vallynoor Mohamed. Masjid itu akhirnya dibuka oleh En. Ferozuddin pada hari Jumaat, Ogos 2 nd, 1935 sebelum perhimpunan besar antarabangsa lelaki dan wanita Muslim, yang datang dari tanah banyak, termasuk India, Rusia, Manchuria, China, Turkistan, Jawa, Jepun, Mesir dan Afghanistan. Selepas ucapan ringkas oleh pm Mr. Tuan, Presiden jawatankuasa itu, Mr. Ferozuddin membuka pintu masjid dengan kekunci perak dan menuju ke menara untuk memberikan azan pertama bagi Solat Jumaat. Sembahyang adalah diketuai oleh imam pertama, Imam Mohamed Shamguni.


Kerana mereka masih dalam haba musim panas, mereka menunggu hingga Oktober ke-11 sebelum menjemput pegawai Jepun dan pemimpin-pemimpin masyarakat bukan Islam untuk melihat masjid. Kira-kira enam ratus pengunjung menghadiri, dan sekiranya diikuti oleh satu majlis yang besar di Hotel Tor. Datuk Bandar Kobe, Tuan Yang Ginjiro Katsuda, berkata dalam mesej beliau kepada masyarakat Islam pada ketika ini besar bahawa beliau berkongsi kegembiraan dan kepuasan umat Islam dan berharap bahawa masjid akan menjadi satu instrumen bagi menggalakkan persahabatan antara kaum. Beliau menambah, "Saya rasa saya menyatakan, dalam mesej ini tahniah, bukan sahaja perasaan peribadi saya sendiri tetapi perasaan semua orang Kobe. Sebagai tahun telah berlalu Jepun dan negara-negara Islam termasuk Mesir, Turki, Iran, Afghanistan dan juga India, berasa lebih dekat dan lebih dekat, dan ia adalah hasrat bersungguh-sungguh saya bahawa tempat ibadat baru ini akan terbukti menjadi satu lagi link yang kukuh dalam rantaian Islam Jepun persahabatan. "
Sebagai Islam yang tidak diiktiraf sebagai agama rasmi oleh kerajaan Jepun pada masa itu, amalan ke Masjid untuk didaftarkan di atas nama individu, dan En. Ferozuddin, yang telah bermurah hati menderma begitu banyak kekayaan untuk membeli tanah, adalah orang yang semula jadi untuk memikul tanggungjawab ini. Salah satu tugas pertama masyarakat selepas membina masjid adalah untuk mencapai pengiktirafan Islam sebagai agama rasmi oleh kerajaan Jepun, bahawa umat Islam boleh menikmati keistimewaan yang sama sebagai orang agama lain yang tinggal di Jepun.


Umat ​​Islam Kobe telah dibangkitkan 118,774.73 yen untuk pembinaan. Sebahagian besar wang ini telah dikumpulkan oleh ahli perniagaan daripada syarikat-syarikat di India, dan juga termasuk derma murah hati dari konsulat Mesir dan Afghanistan dan Persatuan Turki-Tartar. Jumlah kos bangunan, Sekolah, tanah, dinding, perabot dan bangunan luar adalah 87,302.25 yen, dan mereka bijak membuat keputusan untuk melabur wang yang lain dalam hartanah. Mereka membeli tiga hartanah. Yang paling kecil adalah sebuah hartanah di Yamato-dori, yang merupakan tempat letak kereta hari ini. Terdapat sebuah bangunan yang menjadi sekolah di mana Farid Kirky muda belajar. Yang terbesar, yang dibeli daripada seorang pemastautin Jerman Kobe, plot 160 tsubo di Kitano-chou, yang termasuk 5-tingkat Ijinkan, gaya Eropah rumah.


Encik Bigilitzi, lain Turko-Tartar, yang memegang jawatan presiden jawatankuasa masjid di sekitar tahun 1938, berpindah ke tingkat dua harta Kitano dengan keluarganya. Keluarga Kirky juga bergerak dalam mengambil tingkat bawah. Ia adalah sebelum permulaan Perang Dunia II, dan masyarakat, yang pada masa itu terdiri terutamanya India dan Tartar Turki dan beberapa orang Arab, adalah berkembang maju. Pada bulan Ramadan, Iftar telah berkhidmat di tingkat bawah tanah setiap hari, dan Perayaan Islam, Eids telah menjadi peristiwa yang sangat meriah. Jadual telah dibentangkan di tingkat bawah tanah dan setiap keluarga akan menyumbang makanan bahawa penduduk tempatan dan orang-orang yang telah datang dari jauh boleh menikmati berkongsi parti Eid bersama, selepas solat Eid. Masyarakat Tartar adalah sangat dekat, dan Eids mereka akan merayakan selama tiga hari, pergi dari rumah ke rumah saudara-mara dan rakan-rakan yang melawat, memberi hadiah kepada kanak-kanak, menjaga orang tua dan menghidangkan setiap teh lain atau kopi sambil makan yang lazat tradisional sweetmeats Turki dan lain-lain resipi tradisional yang mereka telah disediakan khusus untuk pesta ini.






Muedhin pada masa itu adalah Ahmedy Mohammady, Turk yang datang ke Jepun pada tahun 1920-an. Beliau tinggal di masjid dan telah mengambil tanggungjawab yang lebih bersih penjaga,, dan tukang kebun serius. Beliau amat tegas dengan kanak-kanak dan tidak akan membenarkan mereka untuk memainkan atau membuat bunyi bising di dalam masjid. Dia akan berhenti wanita muda daripada membawa bayi ke dalam masjid, kerana beliau bimbang bahawa apabila mereka meletakkan mereka supaya mereka boleh berdoa, mereka mungkin tanah permaidani. Walaupun dalam usia tua beliau dalam tahun 1980-an dan 90-ini, dia masih akan memanjat menara untuk memanggil azan (Panggil sembahyang). Walau bagaimanapun, masyarakat tempatan akhirnya meminta agar ini diamalkan pada dihentikan sebagai bunyi bising mengganggu orang bukan Islam. Selepas itu, azan hanya dilafazkan di dalam masjid dan dikuatkan dengan pembesar suara kecil. Ahmedy Muhammady hidup sehingga 102 tahun, Allah telah memberi rahmat kepadanya.


Apabila Imam pertama Masjid Kobe, Imam Shamguni meninggal dunia pada tahun 1938, Hussein Kirky kanan adalah pilihan semulajadi untuk mengambil kedudukan kehormat imam sehingga imam seterusnya tiba. Walau bagaimanapun, imam yang akan datang tidak pernah tiba, dan sebagai imam, Hussein Kirky terus memimpin solat selama 40 tahun. Beliau disayangi oleh semua masyarakat, dia mengambil berat seolah-olah mereka keluarga sendiri.
Farid Kirky, telah membesar di Kobe sebagai anak imam kehormat, adalah amat di tengah-tengah masyarakat. Beliau belajar selama 5 tahun di sekolah Turki, datang ke masjid, di mana pelajar akan berdoa bersama-sama dan menghabiskan dua jam setiap hari mempelajari Bahasa Arab, Turki klasik dan moden, sebagai tambahan kepada mata pelajaran yang kerap.
Pada tahun 1939, Perang Dunia II bermula, dan selepas Pearl Harbor, apabila Jepun menjadi yang terlibat dalam perang, masyarakat India yang dikosongkan, dan banyak daripada Tartar berpindah terlalu. Pertama Amerika mengebom Tokyo dan Yokohama, dan kemudian mereka mula untuk menembak bom limbungan dari Akashi. Perlahan-lahan, bunyi bom menarik dekat Kobe, dan ia adalah masa untuk mengosongkan masjid.


Bagi mencegah kebakaran dan untuk melindungi lantai parket yang indah terhadap bom pembakar, mereka dilindungi dengan kertas minyak, maka tatami lama, dan akhirnya kaki pasir, jadi umat Islam yang kekal di Kobe tidak dapat berdoa di dalam masjid semasa perang. Pada tahun 1943, masjid commandeered oleh tentera laut Jepun yang diperlukan untuk menyimpan beberapa peralatan khas di tingkat bawah tanah. Jawatankuasa itu tidak pernah diberitahu dengan tepat apa peralatan ini tetapi mereka tidak mempunyai pilihan kecuali bersetuju, dan dalam mana-mana masjid tidak boleh digunakan. Ia mesti adalah penting kerana terdapat sentiasa sekitar sepuluh tentera Jepun ke atas pengawal di luar masjid yang telah digunakan oleh tentera sehingga akhir perang.


Salah satu pengunjung Jepun kami sila menghantar kami ini gambar yang diambil pada akhir Perang Dunia II, dari koleksi datuknya. Melihat dari Mt.Rokko anda boleh melihat firma kedudukan masjid di latar depan surounded oleh runtuhan yang disebabkan oleh serbuan pengeboman Bersekutu di bandar.


Pada tahun 1947, selepas perang berakhir, umat Islam secara perlahan-lahan mula kembali ke Kobe. Tartar Ramai yang datang dari negara China, dan masyarakat Tartar meningkat kepada kira-kira 360. Peniaga-peniaga India dan keluarga mereka mula kembali, hanya untuk mendapati banyak rumah mereka telah sepenuhnya musnah oleh bom pembakar Berikat.
Kobe Masjid telah dikembalikan kepada masyarakat Islam. Dengan rahmat Tuhan, ia masih berdiri, tetapi terdapat beberapa keretakan di dinding luar dan mereka semua telah dihitamkan oleh asap. Lebih-lebih lagi, panas yang melampau kebakaran yang disebabkan oleh bom pembakar telah cair dan memusnahkan semua tingkap dan bangunan sekolah kayu dan tandas di sebelah masjid habis dimusnahkan.


Ini gambar Masjid Kobe, telah diambil pada tahun 1945 selepas pengeboman Perang Dunia Kedua. Ia dianggap selamat oleh miliary Jepun, orang yang akan berlindung di ruangan bawah tanah semasa serbuan pengeboman Bersekutu.


Malangnya, tiada pelan asal kekal pada hari ini sebagai pejabat syarikat telah musnah dan cetakan biru telah hilang semasa perang. Beberapa tahun kemudian, apabila syarikat itu telah diminta untuk memberi anggaran untuk melanjutkan masjid, mereka tidak dapat menemui sebarang rekod atau pelan kerja mereka.


Negara-negara minyak yang kaya seperti Arab Saudi dan Kuwait telah diminta untuk membantu, dan Kuwait serta-merta didermakan kira-kira 2,000 pound sterling yang digunakan untuk memulihkan masjid. Kaca untuk tingkap baru yang diimport dari Jerman. Abdul Hadi Debbs, ahli jawatankuasa terkenal dan lelaki perniagaan yang kaya, yang telah datang ke Jepun pada tahun 1935 tidak lama lagi selepas masjid telah siap, membantu pemulihan dan En. Al Bakir menderma kandil dan dibayar untuk sistem penghawa dingin dipasang .
Sekolah Islam telah dimusnahkan oleh bom api dan sebagai masyarakat mula berkembang lagi, begitu juga dengan keperluan untuk tempat untuk mendidik anak-anak mereka, jadi mereka mula mengutip wang untuk membina sebuah sekolah baru. Selepas 3 tahun, masyarakat Turki telah mengumpul kira-kira 1.3 juta yen, yang sudah cukup untuk membeli sebidang tanah di sebelah masjid. Ini plot 150 tsubo di mana tempat letak kereta hari ini telah menjadi sebuah rumah warga asing sebelum ia dimusnahkan dalam perang. Tanah tersebut dibeli dan sebuah sekolah telah dibina di atas. Ia mempunyai sebuah dewan besar dan terdapat tempat untuk wanita di tingkat atas. Sebuah bangunan kecil untuk tandas dan wuduk juga telah dibina di belakang masjid. Sesetengah wanita masyarakat Turki, termasuk kakak Farid Kirky, mula mengajar di sana, dan anak Farid dan anak perempuan kedua-duanya belajar untuk bercakap Turki dan Arab di sana.


Sebagai masyarakat semakin tua, jadi keperluan untuk tanah perkuburan berkembang. Sebelum Perkuburan Asing sekarang telah dibuka di Gunung. Rokko, tanah perkuburan Islam yang pertama terletak di sisi gunung kira-kira satu kilometer dari stesen Shin Kobe hadir seterusnya ke sebuah kuil di Kasogano Street. Kemudian, ibu Farid, Zahra Hasen Kilky dikebumikan di sana. Apabila asing 'tanah perkuburan telah siap, semua umat Islam 50 atau 60 mayat telah berpindah ke situ. Imam Hussein Kirky secara peribadi menyelia kerja ini setiap hari untuk beberapa bulan. Dia akan menjadi sangat berhati-hati dengan mayat dan merawat mereka dengan penghormatan yang tinggi dan berdoa untuk si mati. Tapak ini kubur kanan sedikit menuruni bukit dari tanah perkuburan ini.


Sementara itu, Encik Farid Kilky bekerja keras dan menubuhkan tempatnya di dalam komuniti perniagaan. Pada satu masa beliau memegang francais bagi kereta Ford motor, dan bertemu dengan Henry Ford sendiri beberapa kali. Encik Ford tidak pernah dapat ingat namanya dan kerap ditangani beliau sebagai 'Turk'. Farid adalah terlalu sopan untuk menunjukkan bahawa nenek moyang benar pahlawan Tartar kawasan Steppe. Kirky-san menjadi seorang tokoh yang terkenal di Kobe, dihormati dan disayangi oleh semua orang bertemu beliau, Jepun dan asing.


Kementerian baru Jepun Perdagangan dan Industri, yang ditugaskan untuk membina semula ekonomi Jepun telah membantu syarikat perdagangan Jepun untuk menubuhkan diri dan berkembang lebih besar dan lebih besar pada tahun 1950-an, mereka mula mengambil alih perdagangan eksport. Malangnya, syarikat-syarikat yang mempunyai lebih kecil Tower bekerja tidak dapat bersaing, perniagaan peniaga Islam mula merosot, dan banyak yang Tartar kembali ke Turki atau berpindah ke Amerika Syarikat dan Australia. Yang Kirky jiran, Tuan Bigilitzi, yang telah berkhidmat kepada masyarakat sebagai presiden kedua jawatankuasa masjid sehingga tahun 1960-an tidak lagi boleh terus di Jepun. Apabila keluarga Biglitzi berpindah akhirnya berpindah, lima tingkat Kitano rumah besar menjadi terlalu besar untuk satu keluarga, dan sebagainya keluarga Kirky bergerak terlalu dan menyewa rumah yang lebih kecil. Apabila Encik Biglitsy meninggalkan, Encik Estarco, juga Tartar, yang pernah menjadi setiausaha masjid sejak awal telah dinaikkan pangkat ke jawatan Presiden dan Farid Kilky juga menjadi ahli jawatankuasa sekitar masa ini.


Tidak lama lagi hanya segelintir keluarga, termasuk Kirkys yang tinggal di bandar bahawa mereka disayangi. Farid telah menjalankan perniagaan kereta. Malangnya, dia juga menjadi mangsa pengembangan syarikat-syarikat besar Jepun, dan dia menjual francais untuk Ford Motor Company Syarikat Kintetsu Jepun. Walau bagaimanapun, beliau terus menjalankan limbungan yang bekerja di sekitar 200 pekerja.


Sebagai masyarakat telah mengecut, begitu juga bilangan pelajar di sekolah, dan bangunan itu, yang disebabkan oleh kekurangan dana telah dibina sebagai murah yang mungkin, telah berlari. Akhirnya ia telah disewakan kepada sebuah syarikat untuk penyimpanan. Akhirnya bangunan itu menjadi terlalu tua dan ia telah ditarik ke bawah dan tanah telah diberikan kepada masjid dan digunakan untuk tempat letak kereta.


Pada tahun 1978 Encik Estarco meninggal dunia, dan Farid Kirky, yang kini merupakan ahli kanan jawatankuasa, mengambil alih sebagai presiden.


Pada tahun 1984, selepas menjalani kehidupan yang aktif dan sihat, Imam Hussein Kirky menjadi sakit pada usia 84. Dia didapati menghidap kanser dada, dan selepas menerima dan operasi dia hidup selama dua tahun lagi. Beliau meninggal dunia pada tahun 1986, dan dikebumikan di seksyen Islam Perkuburan Asing di Gunung Rokko, semoga Allah telah memberi rahmat kepadanya.


Pada masa ini, dua orang Islam Filipina Mahid Mutilan dan Yahya, yang telah mendapat pendidikan di Universiti Al-Azhar di Kaherah, datang ke Kobe di bawah tajaan Kerajaan Libya, yang telah menghantar mereka untuk melakukan kerja-kerja dakwah di Jepun. Mahid, kanan kedua-dua mubaligh, memegang kedudukan Imam sementara. Yahya bertindak sebagai muedhin dan mengajar Quran dan Bahasa Arab di sekolah masjid.


Pada awal tahun 1980-an bangunan Kitano terbaring kosong, dan sebagai cukai tanah semakin mahal jawatankuasa itu memutuskan untuk menyewa sebagai asrama College seterusnya ke Masjid Kobe Wanita. Ia telah digunakan oleh kolej selama 2-3 tahun tetapi kemudian selepas pemeriksaan di Kobe api-jabatan yang diisytiharkan tidak selamat kerana disebabkan kesan penenggelaman dan usia lanjut banyak pintu dan tingkap terperangkap. Pada masa itu, kerajaan tidak menawarkan apa-apa bantuan kewangan untuk pengubahsuaian harta swasta, dan kerana ia akan menelan kos terlalu banyak untuk membaiki, ia sekali lagi kiri kosong. Akhirnya ia menjadi mahal untuk membayar cukai di laman web ini, dan pada lewat 1980-an ia telah memutuskan untuk merobohkan bangunan itu. Apabila mendengar ini, Kobe Majlis Bandaraya meminta jawatankuasa masjid untuk menderma ke bandar, kerana reka bentuk yang unik dan sejarah. Jawatankuasa itu bersetuju dan ia telah dipindahkan sekeping oleh sebidang pada kos 25 juta yen kepada Sorakoen, sebuah taman yang besar lebih daripada 10,000 tsubo yang telah harta Datuk Bandar sebelumnya Kobe, kira-kira 100 tahun yang lalu. Ia masih berdiri di sana hari ini, dipulihkan kepada kegemilangannya sebelum ini.


Imam sementara, Mahid Mutilan kembali ke Filipina pada tahun 1988, di mana beliau membina sebuah sekolah Islam, dan akhirnya menjadi gabenor wilayah di Mindanao. Dalam ketiadaan Mahid, Yahya mengambil alih kedudukan imam sementara. Kemudian al-Azhar meminta jawatankuasa itu jika mereka ingin mereka untuk menghantar seorang imam dari Mesir. Mereka diterima, dan Imam Muhammad tiba di sekitar tahun 1993.


Tapak Kitano, yang telah diruntuhkan, kekal kosong selama 10-15 tahun, kerana masjid tidak mempunyai wang untuk membangunkan. Walau bagaimanapun, cukai tanah di atas sebidang tanah ini berharga adalah satu bebanan berat kepada kewangan masjid, dan jawatankuasa itu memutuskan untuk membuat urusniaga dengan bandar untuk mengurangkan perbelanjaan ini. Dalam pulangan untuk membolehkan bandar untuk menggunakan tanah yang bebas daripada bertanggungjawab sebagai taman kanak-kanak, masjid itu telah dikecualikan daripada membayar cukai tanah, yang suatu pengaturan yang sangat mudah kerana mereka tidak boleh menggunakan bagaimanapun pada masa itu. Bandar meletakkan slaid, bulatan dan beberapa buaian di atasnya dan ia terus menjadi sebuah taman kanak-kanak selama beberapa tahun.
Pada tahun 1990-an Tuan Kirky, disebabkan kepada umur memajukan, lulus jawatan presiden kepada ahli jawatankuasa yang lain, Encik Fouad Debs, peniaga tekstil Syria kelahiran Lebanon yang kaya dan pemilik beberapa hartanah di pusat bandar Kobe. Bapanya, Abdul Hadi Debs adalah seorang ahli yang dihormati komuniti perniagaan Islam, dan Debs Ezzat adalah salah satu daripada penderma asal Masjid Kobe. Fouad anaknya secara meluas dihormati kerana kepintaran perniagaan, kemurahan hati, dan kebaktian agama. Beliau telah menghafal banyak Al-Quran yang dia suka untuk membaca, dan beliau akan memimpin solat taroweeh pada bulan Ramadan dan bertindak sebagai imam apabila keadaan itu timbul. Apabila jawatankuasa masjid memutuskan bahawa bangunan luar masjid perlu menggantikan, Debs Encik menderma 50 juta yen ke arah pembinaan, dan pada tahun 1992 Masjid Kobe Pusat perumahan Kebudayaan kemudahan basuh, bilik darjah, pejabat, perpustakaan dan pangsapuri akhirnya telah berjaya disiapkan pada kos 110 juta yen.


Gempa bumi Kobe Great berlaku pada Januari 17, 1995 at 546 am di bahagian selatan Hy? Pergi Wilayah dan berlangsung selama kira-kira 20 saat. Ia melanda seluruh bandar Kobe. Kira-kira lima ribu orang kehilangan nyawa mereka dan 35.000 cedera. 180.000 bangunan telah rosak dan 300,000 orang telah kehilangan tempat tinggal. Walau bagaimanapun Kobe Masjid, terhutang kepada tingkat bawah tanah dan struktur, dapat bertahan dengan melalui gempa bumi ini dahsyat yang diukur 7.3 pada skala magnitud Richter dan 6.8 pada skala magnitud Moment. Ia memeranjatkan untuk ambil perhatian bahawa hanya Masjid terselamat di pusat bandar, manakala bangunan-bangunan di kedua - dua pihak telah hancur. Keajaiban ini mengambil penting di kalangan orang Jepun dan orang-orang Islam, liputan meluas oleh media, dan masjid menjadi tempat perlindungan bagi mangsa di kalangan masyarakat Islam, sebahagian daripada mereka telah kehilangan rumah mereka.


Sebagai harga tanah meningkat, harta itu menjadi lebih berharga dan seterusnya cukai tanah yang perlu dibayar pada ia meningkat dengan pesat semasa 'ekonomi Bubble'. Beberapa pendapatan yang telah diperolehi dari kemudahan tempat letak kereta, tetapi masalah begitu banyak juga timbul dari penyalahgunaan oleh pengunjung Islam, yang terutamanya pada hari Jumaat menghalang penggunaan ruang letak kereta oleh penyewa tetap di Jepun. Selepas perbincangan yang serius, jawatankuasa itu memutuskan untuk memajak tanah kepada sebuah syarikat yang khusus dalam lot tempat letak kereta automatik di bandar yang pasti menjaga tanah Encik Fouad Debs, di bandar. Ini langkah yang bijak terus untuk membekalkan masjid dengan 550.000 yen setiap bulan pendapatan berharga untuk menampung perbelanjaan.


Satu hari apabila En Farid Kirky bersedia untuk memindahkan perbuatan tempat letak kereta ke nama masjid, dia perasan sambil memeriksa kertas yang bahawa perbuatan ke Masjid Al-masih didaftarkan dalam nama En. Ferozuddin. Masa yang begitu lama telah berlalu dan tiada siapa yang telah hadir pada masa itu adalah dalam jawatankuasa itu, jadi tiada siapa yang menyangka bahawa masjid tidak adalah sebenarnya pemilik harta. Jawatankuasa itu cuba untuk mempunyai segala perbuatan berubah, tetapi di sisi undang-undang ini tidak mungkin tanpa perjanjian Encik Ferozuddin. Mereka menghubungi keluarganya dan meminta beliau untuk datang ke Jepun tetapi dia tidak akan datang. Mereka tidak sabar-sabar untuk menyelesaikan perkara ini supaya mereka membincangkan isu tersebut dengan peguam yang disyorkan bahawa mereka berunding melalui pejabat asing mereka. Ini menjadikan ia mungkin bagi mereka untuk memerintahkan Mr Ferozuddin untuk kembali, dan dia bersetuju untuk memindahkan amalan dengan syarat bahawa anaknya telah dipasang sebagai kekal, walaupun tidak hadir ahli jawatankuasa masjid.


Imam Muhammad telah tamat tempoh 2 tahun sebagai Imam dengan al-Azhar, tetapi kerana dia telah mengambil seorang isteri Jepun, beliau memutuskan untuk tinggal di negara yang dia suka dan terus berkhidmat kepada masyarakat. Beliau telah dibantu oleh beberapa orang kaya dari Teluk yang terus membayar gaji beliau. Beliau disayangi oleh masyarakat, dan terus memimpin solat sehingga dia menjadi sakit teruk. Beliau telah didiagnosis sebagai mempunyai kanser tekak, yang berada di sebuah negara maju dan tidak boleh diubati. Beliau telah dimasukkan ke Kobe Hospital Besar, di mana beliau telah dijaga dijaga oleh isterinya dan sering dikunjungi oleh masyarakat sehingga ia adalah jelas bahawa beliau tidak dapat pulih. Beliau telah dihantar pulang ke Mesir untuk mengatakan selamat tinggal kepada keluarganya. Malangnya, tidak lama selepas kembali ke Mesir dan beliau meninggal dunia di sana, Allah telah memberi rahmat kepadanya.


Pada masa ini, Universiti Al-Azhar telah menghantar Imam Mohsen Bayoumy dari Mesir. Beliau tiba pada Januari 2000 dan selepas setahun sahaja di Jepun, beliau disertai oleh isterinya dan tiga orang anak tinggal bersama beliau di dalam masjid. Dia disayangi dan dihormati sebagai sarjana bijaksana dan taat imam, dan selepas kontraknya dengan Universiti berakhir, beliau telah diminta untuk kekal di Jepun untuk mengajar terus mengajar masyarakat. Dia telah menerima dan terus tinggal di Kobe, sokongan keluarganya pada wang saku yang sederhana yang disediakan oleh jawatankuasa masjid.


Yahya tinggal sebagai muedhin, guru dan Imam sementara sehingga dia mencapai umur enam puluh tahun dan telah bersara oleh Kerajaan Libya pada tahun 2002 Beliau kembali ke Filipina di mana beliau telah membina sebuah sekolah masjid dan Islam, dan terus untuk mengajar di sana.


Perbelanjaan masjid terus meningkat, dan kerana ia berkembang lama, pembaikan yang diperlukan untuk bumbung dan paip air. Cukai juga meningkat. Untuk menampung beban ini, pada tahun 2004 Debs Fouad Presiden Masjid murah hati meletakkan wang untuk membina sebuah kompleks pangsapuri sewa yang kecil di laman web ini. Ini harta baru sekarang membawa masuk beberapa pendapatan untuk membantu mengekalkan struktur masjid, yang pada masa menulis lebih daripada 70 tahun dan memerlukan pembaikan. Menjelang akhir hidupnya dia mengalami banyak penyakit yang serius, dan akhirnya meninggal dunia pada tahun 2005 semasa melawat keluarganya di Lubnan. Selepas Encik Fouad meninggal dunia, Encik Yusuf Badhelia, Seorang saudagar dari sebuah keluarga India yang kaya, menjadi presiden jawatankuasa masjid, dan anak Fouad, Soubhi Debs terus berkhidmat dalam jawatankuasa hari ini.


Encik Farid Kirky terus berkhidmat sebagai ahli jawatankuasa masjid selama 45 tahun, akhirnya menjadi presiden masjid pada lewat 1970-an. Beliau bersara baru-baru ini kerana memajukan umur, tetapi masih kekal pengaruh yang kuat panduan jawatankuasa dan inspirasi kepada masyarakat yang menyayangi dan menghormati dia. Dia telah menjadi seorang duta besar untuk Islam di Jepun, kerap ditemuramah oleh syarikat TV dan surat khabar tentang sejarah masyarakat tempatan.

No comments:

Post a Comment